Maranatha Media - Bulgaria

Прoщението в заветите и в Божия характер

Публикувана Яну 15, 2019 от Колин Никълсън в Вечното евангелие
Преведена от Деян Делчев
1,165 Намерена

Преговор:
Диаграми за заветите - обсъждане
Формулата за "прощение"
Лука 17:3, 4

[3] Внимавайте на себе си. Ако прегреши брат ти, смъмри го; и ако се покае, прости му.  

[4] И седем пъти на ден ако ти съгреши и седем пъти се обърне към теб и каже: Покайвам се! – прощавай му.

Простен = даване на прощение + получаване на прощение

Как Бог дава Своето прощение?

Колосяни 1:13-14:

[13] който ни избави от властта на тъмнината и ни пресели в царството на Своя възлюбен Син,  

[14] в когото ние имаме изкупление чрез Неговата кръв, прощението на греховете.

Божието прощение е в Неговия Син

Йоан 3:16 казва:
Защото Бог толкова възлюби света, че даде Своя Единороден Син, за да не погине нито един, който вярва в Него, а да има вечен живот.

Прошката на Бог е в Неговия Син и Той даде Своя Син. Така, когато даде Своя Син,
Той даде своята прошка. Кога Той даде Своя Син?

1 Петрово 1:19, 20
19 но със скъпоценната кръв на Христос, като на агне без недостатък и пречист;
20 който беше предопределен преди създаването на света

Откровение 13:8
И всички, които живеят на земята, ще му се поклонят, чиито имена не са написани в
книга на живота на Агнето, заклано от създаването на света.

Подаръкът беше даден още преди човек да разбере, че се нуждае от Спасител. От кога е съветът на мир? Новият завет.

Зах. 6:13 ще бъде съветът за мир между тях двамата

Планът за пълнота на спасението на хората ще бъде между тях. Това
е Новият завет!

Сега да се върнем към Колосяни 1:13, 14, защото имаме друго уравнение в него.

13 Той [т.е. Бог ни избави от сферата на тъмнината и ни пресели в
царството на неговия възлюбен Син, 14 в когото имаме изкупление [Гр. 575]
Гр. 3083 lootron - освободен], а именно прошката на греховете [G859 afesis - свобода / прошка].
Изкупление [отслабване / отпътуване] = прошка [свобода / прошка] на греховете

Сега нека отделим малко време, за да погледнем прошката в характера на нашия Отец.

Изход 34: 6, 7
6 И ГОСПОД мина пред него и прогласи: Господ, ГОСПОД, Бог,
милостив и жалостив, дълготърпелив и изобилен в доброта и истина,
7 Показва милост към хиляди, прощава беззаконие, престъпление и грях, но никак не не обезвинява виновния; а посещава беззаконието на бащите върху децата и на децата на децата, до третото и четвъртото поколение.

Той прощава. Това е Неговият характер. Той непрекъснато поддържа своята прошка.
Той непрекъснато държи Своя Син, в когото е тази прошка, която казва „Приеми
Него". Той постоянно призовава човечеството в Новия завет.

Думата „прощаващо“ идва от Евр. 5375, awaw, който има голямо разнообразие на
приложения с основните значения, за да поеме, да повдигне, да понесе, да носят.
Прощаване [премахване или премахване / носене / пренасяне] беззаконие [морална развала] и
престъпление [бунт] и грях [грешна стъпка]. Колкото и лоши да са тези неща, Той ги вдига
от тях. Единственият, който не може да се измъкне, е в следващия стих - виновния - чийто грях е непростим, защото грешникът не иска помилване и отказва помилване. И така, беззаконието, моралната развала, която те ще направят, като се съпротивляват, се предават на следващите поколения или ги посещават.

В Исая 53:12 е същата дума, nawsaw, която се използва във връзка с Христос.

Затова ще го раздели дял с мнозина, и ще раздели плячката със
силните; защото изля душата си на смърт; към престъпници беше причислен;

и понесе греха на мнозина и се застъпва за престъпниците.

Ето Божието агне, което отнема греха на света. Йоан 1:29

Така че на еврейски език Божието опрощение има в себе си смисъла на носенето или понасянето
на греховете на другите върху Себе Си, проявено в лицето на Неговия Син.

Казва ни се в 1 Йоан 4: 8, че Бог е агапе. Това, което Той е, е агапе. Това е Неговият характер.

Така че всички качества на Неговия характер в Изход 34:6, 7 трябва да са качествата на агапе.

И така, когато погледнем на Изход 34: 6, 7, ние търсим там агапе. Изход 34: 6, 7 ни показва как изглежда агапе. Агапе дава, преди да бъде помолена, и дава без да бъде попитана. Агапе очаква.

Ако отидем в разказа за греха на Адам, къде е замолването на Адам да му бъде простен греха?

Няма такова. И все пак прошката вече беше налице защото Христос е агнето заклано от основаването на света (Откровение 13:8) и в Него имаме изкупление, прощение на греховете (Кол. 1:13, 14).


Как знаем, че дарът на Божия Син за изкуплението на човека вече е бил
е направен, когато виновната двойка се среща с Христос в градината при
прохладата на деня?

Казва ни се в Битие 3:15 -
Ще поставя и вражда между теб и жената, и между твоето потомство и нейното потомство; то
ще нарани главата и ти ще нараниш петата му.

Този стих ни казва, че новият завет вече е приет и въведен.
Христос вече беше убитото агнето.

Но Адам още не беше получил прошка, защото не знаеше, че се нуждае от нея
и не можеше да знае, че се нуждае от нея, защото се страхуваше от Бога. Защо той се уплаши

от Бога? Бит. 3:10 - уплаших се, защото бях гол. Но Битие 2:25 казва
И двамата бяха голи, човекът и жена му, и не се срамуваха. Така че, страхът на Адам
не е само защото беше гол, а защото се срамуваше, че е гол,
и се уплаши от това, което си мислеше, че Бог ще му стори.

Но Бог, който е агапе - т.е. прощава беззаконие, престъпление и грях, вече беше му осигурил

прошка, но Адам не можел да я получи. Адам не знаел, че грехът вече е бил издигнат и

премахнат от него и затова той се свива във вина и страх. Това, което той преживява, е описано в Левит 5:17.

И ако една душа съгреши, и извърши някое от тези неща, които са забранени да се правят от
заповедите Господни; макар да не знае, тя е виновна и ще понесе своето беззаконие.

Тази дума нося е nawsaw - същата дума се превежда като прощаващ. Но тук е
различна. Грешникът носи собственото си беззаконие, собствената си вина. Това се случва с Адам.

Той носи беззаконието си. И той го носи гол. Той го прави без да има покритие и се срамува от това.

Но Божията прошка, Божията nawsaw, носи със себе си покритие.

Псалм 32:1 Блажен е онзи, чието престъпление е простено, [чийто] грях е
покрит [H3680 nawsaw - за покриване].

Какво е благословението за онзи, чието престъпление е простено? Голотата е покрита.

Псалм 85: 2
Ти прости беззаконието на народа Си, Ти си покрил всичките им грехове.
Села.

Това е, което Бог прави. Това е Неговият характер. Това е новият завет.

Сега да отидем на Псалм 86:5

Защото Ти, Господи, си добър и готов да простиш; и многомилостив към всички онези,

които  те призовават.

Това ли е характерът на нашия Отец?
„Готов да прости - H5546 сал-лоук според Стронг означава примирим, добродушен
средства, които лесно се успокояват; нежно и прощаващо.

Неемия 9:16, 17
16 Но те, бащите ни, се гордееха и закоравиха врата си и не слушаха
Твоите заповеди,
17 И отказаха да се покоряват и не помнеха чудесата Ти, които си извършил с
тях; но закоравиха врата си и в бунта си назначиха водач да се върне с тях в
робството, но ти си Бог, който прощава, милостив и жалостив, бавен за гняв,
и с голяма милост, и не ги остави.

Това ли е характерът на нашият Баща? Сравнете с Изход 34: 6, 7.
Милостив и жалостив, отркиваме ли го в Неемия 9:17? Да.

Дълготърпение? Да - бавен за гняв.
Изобилстващ в доброто и истината? Да - доброта [H2617], доброта [H2617] -
същата дума в двата текста.

Пази милост за хиляди? Би могло да обхваща не ги остави.
Прощавай беззаконие и престъпление и грях? Не - готов за помилване не е същото
като прощаващ.

Ако Бог е готов да прости или да опрощава, какво означава това? - че нещо
трябва да се случи първо от страна на грешника. Въпреки че има смисъл, в който това е
правилно, трябва да сме сигурни, че го имаме в правилния контекст.

Сравнете с формулата на заветите и прошката.

Нека сега погледнем за момент еврейските думи, използвани в тези два текста. аз всъщност
искам да погледна три думи, защото те са последователни - H5545, H5546, H5547.
H5545 - соу лак - от първичен глагол - да прости, прости, да пощади

Тази дума се използва 46 пъти в 45 стиха. Не се използва в тези текстове, а като
пример ч виждаме в Псалм 25:11 "Заради името Ти, Господи, прости ми беззаконието; защото е
голямо. Можем да видим, че това е глагол.

Евр. 5546 - използван само веднъж в Библията и това е Псалм 86: 5, който току-що разгледахме -
sal-lawkh - означава готов да прости според Стронг. Въпреки това,
както Gesenius, така и BDB казват, че смисълът е просто прощаващ. Така че, нека го прочетем отново
с това значение. Защото Ти, Господи, си благ, и прощаваш, и многомилостив към всички
тези, които те призовават.

Дали това представяне е в съответствие с Изход 34: 7? Да.
H5547 - sel-ee-khaw - прошка, прошка. Това е думата, използвана в Неемия
9:17.

Тази дума се използва само на 3 места в Библията. Ето и другите две места.

Псалм 130: 4 Но има прошка пред тебе, за да ти се боят.

Ето я - използва се като съществително.

Даниил 9:9 "На Господа, нашия Бог, принадлежи милост и прошка, макар и да
въстанахме срещу него." Тук тя е съществително в множествено число.

Гезений казва, че Евр. 5547 в Неемия 9:17 също е в множествено число, както е в Даниил.

Буквалният превод на Йънг го предава така:

Неемия 9:17
Да, те отказват да слушат и не си спомнят за Твоите чудеса, които Ти извърши
с тях, закоравяват врата си и назначават глава, за да се върнат в слугинството си, в техния
бунт; и Ти си Бог на прошка, милостив и жалостив, дълготърпелив и
изобилен в милосърдие и не си ги изоставил.

Имаме ли сега съответствие между тези текстове и новия завет и с
характера на Бог в Изход 34: 6, 7? Да.

Това е характерът на нашия Отец. Той прощава. Това е в съответствие с новозаветния

поглед към Бога - осигуряването беше направено преди светът да започне. Това е
в съответствие с факта, че Бог даде Своето опрощение, когато даде Своя Син, което стана,
когато Адам съгреши.

Ето това е в сърцето на Бога спрямо човека.

Да отворим на Римляни 5: 8
Но Божията любов към нас е в това, че докато бяхме още грешници,
Христос умря за нас.

Това е единственият път, когато Христос може да умре за нас; докато бяхме още грешници.

Така трябва да бъде че Христос е умрял за цялото човечество, докато бяхме още грешници.

Това означава, че Той умря за Адам, докато беше още грешник. Трябва да означава също, че Той е умрял за всички родени след разпятието, докато са още грешници. Как е възможно това?

Отворете на Римляни 4:17
(Както е писано: "Аз те направих баща на много народи" пред онзи, на когото е повярвал,
Бог, Който оживява мъртвите и извиква в съществуване онова, което не съществува.

Затова Бог извиква онези неща, които не са. С тази мисъл
нека се върнем на Захария 6:13 - съвет на мира [H7965
shalom - пълнота] трябва да бъде между тях двамата.

Възможно ли е понеже планът на спасението, вечният завет, беше такъв
съвършен планът за възстановяване, че Бог може да нарича нещо, което
физически го няма, и това е кръстът, който физически се е случил веднъж
само в едно време, тогава възможно ли е Бог да може да разглежда кръста като че ли
съществува от времето на греха на Адам, като винаги присъстваща реалност?

Как иначе беше Йоан би могъл да каже в Откровение 13: 8, че Христос е агнето, заклано от основаването на света? Помнете, че това, което е казано на Йоан на Патмос, е Откровението на
Исус Христос, което му даде Бог, за да покаже на слугите Си онова, което трябва скоро
се сбъдне; и той го изпрати чрез ангела Си на слугата Си Йоан. Затова какъв е Йоан?
Писанието дойде от самия Отец чрез Неговия Син. Трябва да е така.
Бог толкова възлюби света, че даде [от основаването на света] единствения си
роден Син, че всеки, който [от основаването на света] вярва в Него [Неговия единороден Син]
да не загине, но да има вечен живот. Това е вечен завет.

Как Новият Завет описва прошката и прощемието? Има три думи.
Гръцките думи са за прошка. (Английската дума „pardon“ не се появява в Новия Завет.

Думите са:
G859 - афезис - свобода / помилване
G863 - aphiemi - да се изпрати
От гледна точка на нашата формула за прошка и двете думи се отнасят до преживяването на
опростения, когато получи прошка. Той изпитва свобода от вина,
защото грехът му е премахнат. Това е директен паралел на еврейските думи
за прощение.

Третата дума е G5483 - харизомай

Значението на Тейър:
1) да направите нещо приятно или приятно (на едно), да направите услуга, да удовлетворите
1а) да покаже себе си милостив, любезен, доброжелателен
1б) да даде прошка, да прости
1в) да даде милостиво, да даде свободно, да даде
1c1) да прости
1c2) любезно да възстанови един на друг
1c3) да се запази за един човек в опасност
Когато прочетете значението на charizomai, как ви звучи? Това напомня ли
ни за Божия характер. Смисълът улавя онова, което е в сърцето на онзи,
на когото е простено. Това е агапе.

Колосяни 3:13 Претърпявайте си един на друг и прощавайте си един на друг,

ако някой има нещо против, както Христос ви прости, така и вие.

Това е прошката на Новия завет. Тук сме насърчавани да простим -
бъдете милостиви, любезни, доброжелателни - един към друг по същия начин, по който е Христос
към нас. Как можем да направим това, без Христос да живее в нас? Това изисква agape.

Ефесяни 4:32 и бъдете добри един към друг, милосърдни, прощавайте си един на друг,
както Бог заради Христос ви е простил.

Ето го отново. Това е агапе.
Ето още един пример за думата, но не е преведен като опростен.
Галатяни 3:18 Защото, ако наследството от закона, то вече не е от обещание;
Бог го даде на Авраам по обещание.

Бог го даде на Авраам. Това е благодат от Божието сърце. Това е агапе.
Така че най-накрая, с всичко това в предвид, искам да погледна един последен стих, който причинява много
силно несъгласие - 1 Йоан 1: 9.

Ако изповядваме греховете си, Той е верен и праведен да ни

прости греховете и да ни очисти от всяка неправда.

При първото четене на този стих, изглежда, че това отговаря точно на стария завет.

Ако правим нещо - изповядваме греховете си - тогава Бог ще направи нещо - ще ни прости ...
и… очисти. Сигурно звучи като Стария завет.

Обаче, както отбелязах в моята последна пшрезентация, „Непростимият грях“, това не е така.
Не подхожда  на агапе да погледнем този стих в стария завет. Както видяхме по-рано Изход 34:6, 7
не отговаря на характера на Бог, който прощава, а не чака да прости, и не, че е готов да прости,

а прощава. Също така, тя не отговаря на новия завет, защото под новия завет Бог вече е дал опрощението си в дара на Своя Син от основаването на света.

И така, как разбираме 1 Йоан 1: 9, езикът изглежда много ясен.
Помислете за това. Когато с Лин купихме подарък за един от нашите синове, това е неговият подарък
от момента, в който го придобием. Когато го държим пред него, той има два избора. Той
може да вземе или да го отхвърли. Ако го приеме, той е получил подаръка, ако
 го отхвърли, той все още е негов, но остава в наше притежание.

Трябва ли да разбираме 1 Йоан 1: 9 в този контекст. Може ли този стих да опише
влизане в новозаветна връзка. Това ли е пътят?

Забележете какво казва стихът и какво не казва.
Това, което казва, е, че той е верен и справедлив, за да ни прости греховете и да ни очисти
всяка неправда. Това, което НЕ казва, е, че е верен да ни ДАДЕ проЩЕНИЕ и да ни очисти от всяка неправда.
Източникът, който Йоан използва, е най-вероятно Притчи 28:13.

Който покрива греховете си, няма да успее, а който ги изповядва и изоставя, ще намери
милост.

Как четете? Дали този стих ни казва, че милостта е задържана, докато греховете са
изповядани и изоставени или ни казват, че изповедта и изоставянето на греховете
отварят вратата в нас, за да получим милостта, която чака пред вратата, за да влезе?

Това звучи точно като Откровение 3:20?

Ето, стоя на вратата и хлопам; ако някой чуе гласа ми и отвори вратата, ще вляза

при него и ще вечерям с него, и той с мен.

Ако имаме правилното разбиране за характера на нашия Отец на любовта (агапе) и
имаме правилния възглед за заветите, тогава можем да четем само едно в 1 Йоан 1: 9
и Притчи 28:13  - като получаване на дар. Ние не сме простени, докато не получим
прошката, а получаването на прошка е изповед и покаяние от греха.

Думата прости, в 1 Йоан 1: 9 е G863 - aphiemi - да изпрати. Бог не може
изпрати греха ни, докато не го разрешим. Той не ни насилва. Това не е Неговия
характер.

Подаръкът е даден. Той е даден от основаването на света. Ние трябва
получим дара, за да бъдем простен.

Намерих следното в Избрани вести, том 1, с. 326:

"Йоан пише: „Ако изповядваме греховете си, Той е верен и праведен да ни прости греховете” (1)
Йоан 1: 9). Единствената причина, поради която нямаме опрощение на греха, е, че не сме го
признали."