Доклад от Сърбия и Чешката република 2017 г.

Публикувана Септ 03, 2017 от Данутат Браун в Семейство и общество Намерени: 55
Преведено от Деян Делчев

Оригинално публикуван на 17-ти август, 2017 г.

Поздрави на всички от Брно, вторият най-голям град в Чешката Република. Това е последният ни пълен ден тук преди Джири, нашата благородна връзка тук, да ни отведе на кратка обиколка из Прага. Преди да ви доразкажа за Чешката Република, ще премина набързо през това което се случи в Сърбия.

СЪРБИЯ

Отседнахме в апартамента на Борис и Карол в Зренянин, Сърбия, което е на около един час на север от столицата Белград. Те имат две деца, 5 годишна дъщеря Сара и 2 годишно момче на име Мартин. Карол е също така бременна и очакват тяхното трето дете. Борис приел Исус, когато бил на 18 г. и оттогава служил като библейски работник в адвентната църква (той е на 41 г.) докато бил изключен преди няколко години. Той довел много хора при Христос и адвентната истина през годините, и тъй като през целия си живот е живял в Зренянин, той познава много, много хора от този 120 000 град. В домашната му църква има много хора с които той е изучавал Библията и за които е спомагнал да бъдат обърнати към истината.

Молете се обаче за Борис, защото има хемофилия, а и защото куца поради тежки проблеми със ставите, които има от младостта си. Той е приел Отец-Син през 2000 г., тъй като вестта изглежда е дошла доста рано в Сърбия (Забелязах, че сръбският е един от първите езици, който има субтитри на видеата на Уолтър Файт, така че те са напред с нещата). Но изглежда мнозина са без ясно разбиране за вестта от 1888 г., което може да превърне вестта за Отец и Сина в една антитринитарна вест, който настройва хората срещу църквата - няма разбиране върху общото покаяние. Намерих за интересно това, че има много преводи на книгите на Робърт Уилънд в България, една страна, където агресивната антицърковна позиция не беше приемлива, и това позволи проникването на нашите материали без да е нужно да се съревноваваме с други служения за Божеството. Не съм сигурен дали същото е вярно и за Сърбия, където изглежда мнозина искат да бъдат пастори, боричкайки се за статут, и по този начин в невъзможност да стигнат до единство. Мнозина от тези които не са тринитаристи в Сърбия са станали по-либерални/свободни по отношение на стандартите, и Борис е тежко атакуван в тази област тъй като е считан за прекалено консервативен.

И все пак, заради дългогодишната му служба в църквата и ранното му възприемане на истината, Борис е спечелил много уважение в Сърбия. Разказа ни как се е срещнал с една Руска Адвентна Организация, чийто корени са от Пърата световна война, подобна на Реформаторското движение; те са потомци на делото на Владимир Шелков.  От хвърлянето му в затвора през 1931 г., Шелков е прекарал почти целия си живот в затвора и работнически лагери, преди да умре в един работнически лагер през 1980 г. на 83 г. в Якутск в Сибир (от Уикипедия). Историята там е интересна. Борис ни каза, че тази група все още е нетринитарна и има някои добри аспекти, но била много законнически ориентирана по отношение на собствените й църкони порядки. Например, те започват съботата един час преди залеза и ако някой го направи по-късно бива изключен. Също така, всички, с изключение на тях, са Вавилон... но това не им пречи да пият сода.  Надяваме се че могат да се създадат контакти и истината да бъде споделена с тези руснаци (Мисля, че те се именуват 'Истински и свободни адвентисти от седмия ден'), особено мателиалите върху характера на Бога/Служението на смъртта, който е изграден върху вестта от 1888 г., която Бог е замислял като средство за благословението на консервативния адвентизъм.

Ейдриън също имаше шанса да се срещне с един сръбски адвентен водач, който прие истината за Единия Бог и Неговия Син, който все още е в църквата, но е под много напрежение, за да бъде удържан в рамки.  Той описва как му е било казвано да кръщава хора преди да са готови за това, и как се опитвали да контролират неговото проповядване. Той казал, че бил прочел всички книги на Ейдриън на сръбски и бил въодушевен от това да знае, че и на руски имало някои, тъй като можел да чете също и на руски. Моля ви да отправяте молби и за него също.

Прекарахме по-голямата част от времето в Сърбия, минавайки през по-новия материал, за да подкрепим разбирането на Борис за Огледалото ("както съдите, така ще бъдете съдени" Матей 7:2), характера на Бога и празниците (той хареса особено Изход 5:1 и Псалм 81, където се показва, че Йосиф е пазил празниците) за да може да учи и другите на това. Беше полезно Ейдриън да е тук, тъй като той можеше да му задава въпроси и да разглеждат темите в тази връзка. Както неговата съпруга, така и съседката им Ясмина, една тяхна вярваща приятелка, са насърчавали Борис да запише видеота в които той говори и ние също се молим той да може да направи това. 

---

ЧЕШКАТА РЕПУБЛИКА

След това отлетяхме от Белград към Виена, където ни взе брат Джири. Джири е инженер (работи с лазери и детектори регистриращи движения доколкото знам) тук в Брно. Той се е присъединил към църквата преди 3-4 години. Подобно на мнозина други, след като изследвал истината в продължение на години, той попаднал на видеота на Уолтър Файт и повярвал. По-късно той се убедил във вестта за Отец и Сина, заедно с някои други членове на неговата църква, особено някои от по-възрастните дами, които посещавали срещите тук в нашия хотел.

Брно е в Моравия, която е известна измежду англоговорящите протестанти с мисионерите, които значително повлияли на Джон Уесли. Техните корени са от Ян Хус (Бохемия, която е съседна област в Чешката Република) и техният най-известен член, най-малкото заради необходимостта да го срещнете, е Граф Цицендорф, свещеник, който срещнал един Моравец "остатък/скрито семе" и помогнал за запалването на искрата на пробуждането от средата на 18-ти век. По пътя от Виена до Брно, Джири също посочи един стар разрушен замък в далечината, където било основано хетиритското движение, една група подобна на Амишите или Менонитите.

Джири е бил в контакт с Ейдриън едва от декември на 2016 г., след като открил истината за Отец и Сина, но е удивително колко много работа е свършил за това кратко време от тогава досега. Ние бяхме удивени като видяхме, че той беше завършил напълно 10 различни книжки и още 3, които се нуждаеха само от още малко редакция. 13 книжки само за тази година!  Освен това той беше организирал тези срещи и беше докарал камера, за да ги заснеме, а също и действаше като преводач. През 4 дни на срещите ни, ние осъществихме вероятно 15+ разговора. Слава на Бога! Надяваме се че те ще могат да бъдат видяни от мнозина в Чешката Република, заедно с нейната народна сестра Словакия. 

Джири ни каза, че има една словашка група, която превежда материал на Паоло Пено, който му е бил полезен и той го споделя с други. Той се надява да осъществи контакт с тях. Имаше още 7 души, които посещаваха срещите, с 3 дами, които бяха посветени и посетиха всички разговори (други трабваше да работят) - В., единственият друг човек освен Джири, който говори английски, и двама други, които не можеха. Една от тези дами има дъщеря в една от славянските държави, която помага за превеждането на материали на Ейдриън и е много въодушевена относно вестта; скоро Ейдриън може да говори и там!  Те също превеждат от сръбски на чешки. 

Срещите ни бяха върху много от обичайните теми, но новите разговори, които бяха особено интересни бяха свързани с 'Огъня' в Библията, и по-специално духовният огън (думата изискваше проучване) и 'Наказанието на греха', което много се хареса на дамите. Те се ентусиазираха все повече и повече, докато продължавахме с разговорите, засипвайки Ейдриън с много въпроси и коментари и сериозно изпитаха преводаческите умения на Джири. Ние преливахме от радост при отклика на проповедите върху `Служението на смъртта' и законът като огледало ("Нека онези които се чувстват склонни да правят висока изповед за святост погледнат в огледалото на Божия закон. Когато видят неговите далеч достигащи изисквания и разберат неговото дело като познавач на мислите и намеренията на сърцето, те няма да се хвалят с безгреховност." Деяния на апостолите - с. 562 в оригинал). "Това е революция в разбирането на Библията!" каза една от дамите. Амин, точно такава е и моята мисъл, и аз наистина благодаря на Бога за това че ни дава още светлина, която обяснява тези трудни въпроси във връзка с Божията заповед за убиване. Ейдриън отиде направо към 1 Царе 15:2-3 за Божията заповед за убиване на всички, в това число и бебета, показвайки как това разрива нашето дълбоко вкоренено желание да извършваме такива неща и как това е отразено обратно към нас като в огледало. Дамите схванаха това - Бог е светлина и в Него няма никаква тъмнина. Бог последователно е предлагал благодат на израилтяните в Стария завет и им е предлагал да дойдат в Новия завет, но те постоянно отказвали, и последицата от това довела до още по-ужасни резултати, което означава още по-ужасни заповеди, идващи от Бога чрез огледалото.

Днес Христос гледа с тъга към онези, чиито характери Той трябва най-накрая да откаже да признае. Изпълнени със себедостатъчност, те са имали всяка надежда, че душата им ще бъде добре. Изведнъж огледалото на познаването им разкрива практикуваното от техните сърца зло и в същото време им показва невъзможноста за реформа. Всяко усилие е било положено за довеждането им до покаяние. Но те развихрят думи на открито неподчинение и отказват да свмирят сърцата си. Сега се чува горчивия плач, “Жетвата мина, лятото свърши, а душата ми не се спаси.”  Писмо 147, 1903 г.

Срещите ни се състояха в една стая на нашия хотел на първия етаж. Имахме шанса да се разходим из природата наоколо в свободното ни време, и от прозореца ни имахме превъзходна гледка към града. Хвалим Бога за това как Той е довел хора, които са посветени на делото и оценяват вестта. Надяваме се че това може да благослови мнозина тук в Чешката Република. 

Утре ще отидем в Прага, където се надяваме да участваме в една обиколка на протестантските забележителности в този град. Харесвам града и съм посещавал малката църква Витлеем на Ян Хус преди.  6-ти юли е денят на Ян Хус, национален празник в Чешката Република, който възпоменава неговото мъченичество. Той бил едва на 46 г., когато умрял. Завършвам моя доклад тук с неговите последни думи преди да умре на кладата, които смятам като подходящи за обмисляне във връзка с това колко дълбоко ние сме разбирали неправилно евангелието, представяли сме погрешно характера на Бога и сме така лишени от вяра:

"Христе, сине на живия Бог, имай милост над нас!"