Пътят на Агапе, Истината на Агапе и Животът на Агапе
Превод от английски на оригиналната статия: The Way of Agape, the Thruth of Agape and the Life of Agape
Апостол Йоан ни дава най-възвишена дефиниция за нашия небесен Баща в следните стихове:
1 Йоан 4:7-8. Възлюбени, да се любим един друг, защото любовта е от Бога; и всеки, който люби, е роден от Бога и познава Бога. 8 Който не люби, не познава Бога, защото Бог е любов.
Думата за тази любов е разбира се Агапе. Тази дума Агапе за една изцяло благотворителна и себераздаваща се любов. Това е любов, която дава без получателят да направи нещо, за да си я подсигури. Йоан илюстрира ясно тази любов с тези стихове:
Йоан 3:16. Защото Бог толкова възлюби света, че той даде своя единороден Син, …
1 Йоан 4:9. В това се яви Божията любов към нас, че Бог изпрати на света Своя Единороден Син, за да живеем чрез Него.
1 Йоан 4:10 В това се състои любовта – не че ние възлюбихме Бога, а че Той възлюби нас и прати Сина Си като умилостивение за нашите грехове.
Онова което разкрива Божията Агапе на нас, които не притежаваме нищо стойностно, с което да привлечем такъв дар е даването от Божия страна на Неговия Син.
Когато виждаме чистотата на този дар, това даване на Сина за нас, това даване на Сина да умре с най-срамната и болезнена смърт за нас е което разкрива на един грешен свят, удивителната и спираща дъха, скъпоценна и чиста Агапе на Бога.
Когато хората виждат тази любов в нейната могъща простота, те или се разтопяват от нея, или стават нейни големи противници. Това не е любов, която позволява един пасивен отговор, тя провокира, вика, апелира и дори изисква отговор.
Врагът на душите ни знае, че ако мъжете и жените бъдат направени способни да виждат чистотата на тази любов, тя ще обърне света с главата надолу (Деян 17:6). За да разводни силата на тази любов, Сатана предлага проспект към историята на кръста, който му позволява да проповядва много аспекти на евангелието и все пак да успява да скрие от хората чистотата на Агапе. Следователно така той успява да разводни и опетни истината, че Бог ни обича просто заради това, което е Той, а не заради това, което сме ние, като някакъв начин Той да бъде привлечен.
Сладката Агапе, която Бог изпитва към човека трябва да бъде поставена върху едно разбиране за любовта, която Бог има към Своя Син. Всяка любов, която Бог би изявил е изградена на крайъгълния камък на любовта, която съществува между Бог и Неговия Син. И така, каква е любовта, която Бог има към Сина Си?
Йоан 3:35 Отец обича Сина, и е предал всичко в неговата ръка.
Библията ни казва, че любовта, която Той има към Своя Син е Агапе. Тази Агапе се разкрива в истината, че Бог е дал всичко (акт на даване) в Неговата ръка.
Това ни довежда до въпроса за равенството. Синът не счита за грабителство това да бъде равен на Бога, но на какво почива увереността на Сина? Какво смята Синът, че не е ограбване? Дали Той смята, че неговата съравна и съвечна сила, знание и могъщество Го правят равен? Дали Отец се наслаждава в Сина ПОНЕЖЕ Той притежава, това което Той Самият притежава? Ако равенството на Сина с Отец се основава на вродените Му характеристики, тогава любовта на Отец е отчасти любов, която разпознава благородното, могъщото и красивото. Ако приемем тази идея като факт и виждаме, че любовта на Отец съдържа елементи на оценяване на това, което е добро само по себе си, тогава този Бог е комбинация от себеотрицателна любов Агапе и платонична любов Ерос. Това е точно учението и богът на Рим:
Бог е абсолютният и първоначален източник на всяко съществуване; но този универсален принцип на творението - Логосът, първичният разум - е същевременно любовник с всичката страст на една истинска любов. Ерос по този начин е облагородена във висша степен, но в същото време тя е така пречистена, че става едно с агапе. Папа Бенедикт IX Енциклика, 2005 г., Деос Каритас Ест “Бог е любов.”
Всяка доктрина за Триединството, която поставя равенството на Отец и Сина на тяхната вродена сила (всемогъщество), знание (всезнание) и благородство (вечна възраст) трябва по дефиниция да поддържа идеята, че любовта на Бога е Ерос плюс Агапе. Първият отговор е “Значи твърдиш, че не са равни! Твърдиш, че Иисус не е напълно божествен!” Няма спор, за това че цялата пълнота на Божеството обитава в Иисус и Той притежава всичко, но ако тези неща Го правят равен, то тогава по дефиниция Бог разкрива, че само онези, които притежават тези неща могат да бъдат от истинска стойност за Него и това е най-чистата дефиниция за Ерос, която ще намерите някога.
В контраст с тази фалшива идея, Библията ни казва, че Агапе на Отец е направила Сина равен с Него. Тъй като Отец Му е дал всичко и е заявил пред цялата вселена, че Той Го е направил равен, точно това и само това Го прави равен. И в осъществяването на това намираме крайъгълния камък на Агапе на Бога. Отец, чрез даването на всичко което има на Своя единороден Син и правейки Го равен на Себе Си, виждаме най-блестящата и чиста дефиниция за Агапе. Синът на Бога е по дефиниция върховното доказателство за Агапе на Отец! И гледайки към този Син Агапе, ние се преобразяваме по същия образ. Отец не ни ли е казал за любовта, която Той има към Своя Син?
Мат. 3:17 И ето, глас от небесата, който казваше: Този е възлюбеният Ми (Агапе) Син, в когото благоволих.
Единственият възможен начин да се гарантира това, че Бог е наистина Агапе, е като се знае, че Бог обича Сина Си, защото Му е дал всичко, а не защото Синът вече притежава всичко към което Отец е привлечен. Ако дори в най-малка степен поддържаме в умовете си идеята, че Бог обича Своя Син поради Неговите вродени или онтологични качества, тогава чистотата на Агапе се покварява.
Затова, когато гледаме Агапе на Бога в даването на Неговия Син да умре за нас и позволим на тази истина да бъде поставена на твърдата основа, че Синът на Бога е най-чистата изява на Агапе, тогава истинското откровение и чистотата на Божията Агапе са разкрити и Ерос е напълно победен. Но ако позволим на идеята за триединството да намери място в нашата душа, чрез логиката на едно такова съравенство ще бъдем доведени в краката на един бог, чиято чиста Агапе не е облагородена, а по-скоро разводнена и покварена от Ерос.
Тогава как се изпълваме с Агапе на Бога?
1 Йоан 3:1,2 Вижте каква любов ни е дал Отец – да се наречем Божии деца; а такива и сме. Затова светът не ни познава, защото Него не позна. 2 Възлюбени, сега сме Божии деца и още не е станало явно какво ще бъдем, но знаем, че когато стане явно, ще бъдем като Него, защото ще Го видим Такъв, какъвто е.
Синът на Бога е най-чистата изява на любовта на Отец. Гледайки този Син, хранейки се с Неговата плът, пиейки кръвта Му и размишлявайки за Него като Пътят на Агапе, Истината на Агапе и Животът на Агапе тогава ще бъдем преобразени по Неговия образ; образът на Агапе.
Нашият Бог е Агапе и в Него няма Ерос въобще.