Maranatha Media - Bulgaria

Египетският откуп

Публикувана Яну 13, 2016 от Ейдриън Ибънс в Божият характер
1,270 Намерена

Превод от оригиналната статия на английски: The Egyptian Ransom

В Голгота в Египет обсъждах фактът, че язвите в Египет разкриват кръста на Христос. Тази идея се потвърждава също и от думите на Исая:

Ис. 43:3 Защото Аз съм ГОСПОД, твоят Бог, Светият Израилев, твоят Спасител. За твой откуп дадох Египет, Етиопия и Сева — за теб.

Христос е този, който е даден като откуп:

1 Тим. 2:5-6 Защото има само един Бог и един Посредник между Бога и хората – Човекът Христос Иисус, 6 който, като свидетелство за това, на определеното Си време даде Себе Си откуп за всички.

И така виждаме светлината, която осветлява всеки човек, който идва на света (Йоан 1:9)  наскърбена по време на всичките страдания на Египтяните (Ис. 63:9), разкривайки по този начин страданията на Христос, заклан от основаването на света.

Ако копаем малко по-надълбоко в смъртта на първородните в Египет, забелязваме нещо много интересно:

Изх. 11:4-5 И Мойсей каза: Така говори ГОСПОД: Около полунощ Аз ще мина посред Египет 5 и всяко първородно в египетската земя ще умре -- от първородния на фараона, който седи на престола си, до първородния на слугинята, която е зад воденицата, и всяко първородно от добитъка.

Думата за ще мина е ятса' (יצא), и тя означава да дойда на вън, да изляза, да изхождам от или да излезна напред. Думата за посред е тавек (תּוך) и означава в средата, през, измежду, между, помежду, вън (от). В зависимост от контекста, думата посред може да означава да се придвижа към средата на нещо или да изляза от средата на нещо.

Някои преводи представят този текст по следния начин:

Изх. 11:4-5 И така Мойсей каза: "Ето какво каза ГОСПОД: 'Около среднощ Аз ще мина през целия Египет. (5) Всеки първороден син в Египет ще умре, от първородния син на фараона, който седи на престола, до първородния син на робинята, която е при воденицата си, и също всяко първородно на добитъка.“ (Нов международен превод)

Когато разбираме, че Бог защитава всяка личност на тази планета от унищожителя, тогава в текста се вижда едно различни ударение:

Изх. 11:4-5 И Мойсей каза, Така казва ГОСПОД, Към среднощ Аз ще изляза през Египет: (5) И всяко първородно в Египетската земя ще умре.

Идеята тук е, че Бог ще излезе извън позицията на защита на първородните в Египет и това позволява на унищожителя да ги убие. Ключовият момент е, че Бог не просто се отдръпва, но Той минава през средата на Египет. Тази мисъл е важна, защото същата дума е използвана, когато Авраам разделя жертвата на две части.

Бит. 15:10 И той Му взе всички тези, разсече ги през средата [еврейски - 8432] и постави всяка половина срещу другата; но птиците не разсече.

Същата еврейска дума, която е използвана, за да се опише разделянето на животните означава и минаване посред нещо/излизане от нещо.

Бит. 15:13-17 Тогава ГОСПОД каза на Аврам: Със сигурност знай, че твоето потомство ще бъде чуждо в чужда земя и ще им бъдат роби; и те ще ги угнетяват четиристотин години. 14 Но Аз ще съдя и народа, на когото ще робуват, и след това ще излязат [еврейски - 3318] с голям имот. 15 А ти ще отидеш при бащите си в мир, ще бъдеш погребан в честита старост. 16 А в четвъртото поколение потомците ти ще се върнат тук, защото беззаконието на аморейците още не е стигнало до върха си. 17 А когато слънцето залезе и настана дълбок мрак, ето, димяща пещ и огнен пламък, който премина между тези части на разсечените животни.

Господ описва на Авраам страданията на неговите деца в Египет и как те след това ще излязат (същата еврейска дума - 3318). Това няма да се случи докато не се изпълни нечестието на Аморейците. Когато чашата на нечестието се изпълни, тогава Бог няма да може повече да ги защитава от унищожителя. Когато Израилтяните са били в Египет в продължение на 400 години, чашата на Аморейците се е напълнила и пътят за Израил бил отворен към тази територия, защото Господ повече няма да може да ги защитава.

Тогава Господ демонстрира процеса на излизането, когато димящата пещ и огненият пламък, представящи Отец и Син минават през разделените животни. Този процес е символ на страданията на Христос, когато Той извиква “Боже мой, Боже мой, защо си ме оставил?” Когато Господ минава, излизайки от Египет, Той направил път за Израил, за да бъде освободен от робството си, но първородните на Египет били жертвани. Единственият начин, за да може Господ да направи път за Израил бе чрез смъртта на първородните. Египет бил даден в откуп за Израил; това било символ на кръста.

Когато обмисляме смъртта на Христос, можем да се запитаме какво беше това, което Го уби? Отец минал посред и се отдръпнал, което накарало Христос да извика: “Защо си ме оставил?” В същото време Сатана Го имал прикован на кръста и правел всичко възможно да унищожи физически Христос. В случая с Христос, отделянето причинило повече смъртта Му, отколкото физическите страдания. Когато римлянинът забил копието от страната Му, Той вече бил мъртъв. Ако не е бил, то Сатана би се уверил за това лично.

В Египет, когато Господ преминал посред, Той оставил Египет на милостта на унищожителя. Тъй като те (Египтяните) нямали отношения с Него, те не усетили смазващия удар на това отделяне, защото те вече били мъртви в престъпления и грехове, но когато на унищожителя било позволено да влезе, той докарал смъртта на първородните; сякаш той забил копието си в страната им. Господ трябвало да остави целия Египет да загине, но Той ограничил силата на унищожителя до първородните, за да разкрие какво е причинил този акт на отдръпването Му от Христос. Това е довело до смъртта Му.

Наистина евангелието е било проповядвано на Израил и о, колко много страдание е преживял Христос при смъртта на всички първородни в Египет. Това било едно преживяване прототип на това, което Христос щял да преживее на кръста.

Актът на Авраам с полагането на разделените животни и минаването на Господ посред тях, разкрива процеса на това което щяло да се случи 400 години по-късно, а това разкрива че евангелието е било проповядвано също и на Авраам. Авраам копнеел за изявата на неговия единороден син, а Господ разкрил това което щяло да се случи с Неговия единороден Син в Египет и на кръста, за да може Авраам да има своя син.

Ис. 43:3 Защото Аз съм ГОСПОД, твоят Бог, Светият Израилев, твоят Спасител. За твой откуп дадох Египет, Етиопия и Сева — за теб.