Наградата за победителите от Лаодикия
Публикувана Септ 17, 2014 от Деян Делчев в Лаодикийската вест
The reward for the victorious in Laodecea
В библейската книга Откровение на Йоан е представено пророческо видение за цялата предстояща история на християнската църква (Откр. 1-3 гл.). Видението разделя историята на седем периода наречени символично "седемте църкви". Всеки един от тези периоди от историята на Божия народ получава специфични препоръки и поощрения от самия Господ в зависимост от конкретните предизвикателства на времето, в което живее. Без да се впускам в подробно изследване на цялото видение, за да изясня това, което ще представя в тази статия, ще кажа само, че тези седем периода са били идентифицирани недвусмислено както следва:
- Ефес (Откр. 2:1-7) - ранната християнска църква на апостолите (I в.).
- Смирна (Откр. 2:8-11) - църквата по време на императорските гонения (II-IV в.).
- Пергам (Откр. 2:12-17) - църквата по времето на одържевяване на християнството (IV-V в.).
- Тиатир (Откр. 2:18-29) - църквата през Средновековието (VI-XVI в.).
- Сардис (Откр. 3:1-6) - времето на Реформацията (XVI-XVIII в.).
- Филаделфия (Откр. 3:7-13) - ранното адвентно движение (XIX в.).
- Лаодикия (Откр. 3:14-22) - последният период на християнството (XIX-XXI в.).
Наградите предложени за църквите от всеки период СА СПЕЦИФИЧНИ понеже Христос не предлага произволни награди (томбола) и то в период на духовна битка за църквата Му. Така на ПОБЕДИТЕЛИТЕ от църквата в Ефес, която страда от загуба на "първата си любов" /ст. 4/ Той предлага "да яде от дървото на живота" /ст. 7/; на ПОБЕДИТЕЛИТЕ от Смирна, която минава през смъртоносните пламъци на гоненията /10 ст./ се обещава, че "няма да бъде повреден от втората смърт" /ст. 11/; на ПОБЕДИТЕЛИТЕ от Пергам, който живее във времето, когато се допуска големият компромис за обединението на църквата с политическата власт /13 ст./, който постига подмяна на истинската идентичност на църквата Исус обещава тайно запазване на тази идентичност "ще дам от скритата манна; ще му дам и бяло камъче, и на камъчето ново име написано, което никой не познава, освен оня, който го получава" /17 ст./; за ПОБЕДИТЕЛИТЕ от Тиатир, които търпят последиците от безпрецедентния Средновековен деспотизъм на папската институция задържал духовния мрак върху света толкова дълго време е обещана "власт над народите" и "зорницата" /ст. 26, 28/; на ПОБЕДИТЕЛИТЕ от Сардис, които успеят да запазят истинското учение за оправдание, чрез вяра, завещано им от първите реформатори в условията на една замираща духовност, ще се дадат белите дрехи на христовата правда през време на настъпващия изследователен съд (1844г. начало на съда за вярващите в небето) и имената им ще останат завинаги в книгата на живота на закланото Агне /5 ст./; за ПОБЕДИТЕЛИТЕ филаделфийци, които е трябвало да възстановят основите на Божиите истини и особено тази за небесното светилище Христос обещава да ги направи завинаги част от този небесен храм /12 ст./.
Последният период е актуален за нас. На ПОБЕДИТЕЛИТЕ от Лаодикия, които са ослепели за скъпоценните истини, завещани им от техните братя от всички периоди и особено от последните два и са загубили представа за това кой наистина е Бог и кое е Неговото царство Христос обещава:
На този, който победи ще дам да седне с Мене на Моя престол,
както и Аз победих и седнах с Отца Си на Неговия престол.
Откр. 3:21
Това обещание разкрива истината за това кой наистина е Бог и какво е Неговото царство - царството на завета (Пс. 2). Само онези, които победят с победата на Исус ще седнат на престола. Затова "Който има ухо, нека слуша що говори Духът към църквите." (22 ст.)!