1. Даниил и Откровение в модела на сътворението
Публикувана Март 15, 2025 от Деян Делчев в Данаил и Откровение
Ще се помоля в началото.
Скъпи Татко, благодарим Ти, че сме на това хубаво място, събрани хора,
осветлявани от Твоето Слънце. Аз Те моля да ни осветлиш и със Слънцето на
правдата. Чрез Твоето Слово, когато разглеждаме Пророчеството, да
позволим на Пророческото Слово да свети за нас, докато зорницата изгрее в
сърцата ни. В името на Исус. Амин.
В известен смисъл започваме наново, заради това, което си говорихме вчера. Това
ще ни даде възможност да направим една ревизия на нещата. Следващия път ще се
радвам да имаме дискусия по това, което сега ще споделя. Ще се опитам да се
вместя в 45 минути, така че молете се да мога да бъда кратък и ясен.
Искам да разгледаме как трябва да гледаме на книгите Даниил и Откровение,
защото Елън Уайт казва важни неща за тях.
1. Връзката между Даниил и Откровение
Първо, ще прочета цитати от Елън Уайт:
“В Откровението, това е прозорецът към Откровението на Йоан, всички
книги на Библията се срещат и завършват. Тук намираме допълнение към
книгата на Даниил. Едната е пророчество, другата е откровение.
Книгата, която беше запечатана, не е Откровение. Тази част от
пророчеството на Даниил, която се отнасяше до последните дни.
Ангелът заповяда: ‘Но ти, о Данииле, запечатай думите на книгата до
края на времето’.” (Деяние на апостолите, гл. 57)
От този цитат научаваме, че Даниил и Откровение са в тясна връзка – едната
книга е пророчество, а другата е откровение. Още един цитат потвърждава това:
“Книгите Даниил и Откровение са една.” (Избрани ръкописи, том 19, стр.
320, параграф 2)
Как е възможно това, след като двамата автори (Даниил и Йоан) живеят на
разстояние от 600 години един от друг? Оказва се, че книгата на Даниил е
запечатана, а Откровение я разпечатва. Това означава, че те могат да се изследват
като две части на една и съща книга.
2. Моделът на сътворението и неговата универсалност
Ще обърнем внимание на структурата на сътворението, която ще ни помогне да
разберем Даниил и Откровение по-добре.
В дните на сътворението виждаме следния модел:
Първите 4 дни – Бог създава средата за живот:
Ден 1 – светлина
Ден 2 – атмосфера
Ден 3 – суша, дървета, треви
Ден 4 – слънце, луна и звезди
Следващите 2 дни – Бог изпълва тази среда с живот:
Ден 5 – риби и птици
Ден 6 – сухоземни животни и човек
Седмият ден – Бог не създава нищо, но установява съботата като знак за
общение между човека и Него.
Тази структура (4+2+1) се оказва универсална и се открива в много аспекти на
Библията, включително в пророчествата на Даниил и Откровение.
3. Светилището като отражение на този модел
В светилището намираме същата структура:
Първите 4 предмета оформят средата:
a. Жертвеният олтар
b. Омивалникът
c. Светилникът
d. Масата с хлябовете
Следващите 2 предмета свързани с живота: 5. Кадилният олтар 6.
Ковчегът на Завета
Седмият елемент – Божието присъствие (Шекина), което не е материално,
но е най-важното.
Тази структура на светилището отразява същата 4+2+1 схема като при
сътворението.
4. Силата на творението и изкуплението
Ще завърша с цитат от Е. Дж. Уагонър, който свързва сътворението с
изкуплението:
“В началото Бог създаде небето и земята. В това кратко изявление ние
имаме цялата истина за Евангелието сумирана… Христос е Създателят,
но също и Изкупителят. Ако Той не беше Създател, не би могъл да бъде и
Изкупител. Изкупителната сила и творческата сила са едно и също
нещо.” (Уагонър, Сътворение и изкупление, 1893)
Това означава, че изкуплението е едно ново сътворение – Бог ни пресътворява в
Христос.
Заключение
- Книгите Даниил и Откровение са една цялостна пророческа книга.
- Моделът на сътворението (4+2+1) се проявява в Библията като универсален принцип.
- Светилището също следва този модел.
- Изкуплението е ново творение – чрез Христос Бог възстановява човечеството.
Тези принципи ще ни помогнат по-добре да разберем пророческите книги.